تجهیزات حفاظت فردی (PPE) چیست؟

PPE چیست

تجهیزات حفاظت فردی که با نام اختصاری PPE در دنیا شناخته می‌شود، مخفف واژگان Personal protective equipment است. مهم‌ترین بخش تمامی کارها و مشاغل استفاده از تجهیزات حفاظت فردی است که در دنیا آموزش‌های ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. 

PPE محل کار هر تجهیزاتی است که برای محافظت از پوشنده در برابر هرگونه خطری طراحی شده است که از طریق سایر اقدامات بهداشتی و ایمنی قابل رد نیست.

برخی از عوامل خطر در بسیاری از محیط‌های کاری اجتناب‌ناپذیر است، جایی که تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) وارد می‌شود.

کارفرمایان موظفند علاوه بر فراهم کردن فضای کار ایمن و آموزش مؤثر، تجهیزات حفاظت شخصی را در اختیار کارکنان قرار دهند و از استفاده صحیح و ایمن آن در حین کار اطمینان حاصل کنند.

PPE شامل موارد زیر است:

کلاه های سخت و کلاه ایمنی

دستکش

محافظ چشم

ست ورک

کفش ایمنی

مهارهای ایمنی

گوش گیر و محافظ گوش

تجهیزات حفاظتی تنفسی

PPE شامل موارد زیر نیست:

لباس کار یا یونیفرم که به طور خاص برای محافظت از سلامت و ایمنی استفاده کننده طراحی نشده است

مواد غذایی

لباس های بهداشتی (مانند پیش بند پلاستیکی یا ماسک های جراحی)

تجهیزات حفاظتی طراحی شده برای استفاده در جاده های عمومی (کلاه ایمنی دوچرخه، دستکش موتورسیکلت و غیره)

تجهیزات حفاظتی ورزشی برای استفاده در ورزش ، اگرچه جلیقه نجاتی که مربی قایقرانی می پوشد PPE خواهد بود

سلاح‌هایی که برای دفاع استفاده می‌شوند، اما زره‌های بدنی که توسط پلیس یا ارتش استفاده می‌شود، PPE طبقه‌بندی می‌شوند

دستگاه های قابل حمل مورد استفاده برای تشخیص خطر، به عنوان مثال: آشکارسازهای مونوکسید کربن، شمارنده های Giger و غیره

پوشش های صورت پارچه ای/کاغذی در پمپ بنزین محلی – زیرا برای محافظت از پوشنده طراحی نشده اند.

اهمیت تجهیزات حفاظت فردی مرتبط با سایر اقدامات

باور کنید یا نه، PPE در واقع در پایین ترین رتبه در رتبه بندی مدیریت ریسک محل کار قرار دارد. این یک “آخرین خط دفاع” در نظر گرفته می شود. این بدان معنا نیست که مهم نیست – همه چیز در مدیریت ریسک به اندازه مورد بعدی مهم است – فقط به این معنی است که قبل از اینکه حتی استفاده از آن را در نظر بگیرید باید با همه چیزهای بالای آن برخورد شود.

موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی

در مواردی که نمی توان یک خطر را به طور کامل کنترل و حذف کرد تا از خطر آسیب به طور کلی جلوگیری شود، PPE برای استفاده مناسب است و تحت پوشش مقررات PPE قرار می گیرد.

دلایل این رویکرد عبارتند از:

فقط شخصی که از PPE استفاده می کند محافظت می شود، اما اگر خطر در منبع کنترل شود، همه افراد در مجاورت تا حدودی محافظت می شوند.

از آنجایی که PPE تنها زمانی می تواند موثر باشد که به درستی از آن استفاده شود – که به درستی نصب شده باشد، به خوبی نگهداری شود و در صورت لزوم استفاده شود – بنابراین ارزیابی سطح واقعی حفاظتی که می دهد غیر ممکن است.

کارگران ممکن است با استفاده از PPE محدود شوند، به عنوان مثال، یک جفت عینک ممکن است دید را کمی مختل کند، یک پیش بند چرمی بزرگ ممکن است تحرک را مختل کند، یا یک ماسک تنفسی که با هوا تغذیه می شود، وزن حمل شده و در نتیجه خستگی کاربر را افزایش می دهد.

به عنوان آخرین راهکار حفاظتی، PPE از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا تنها زمانی استفاده می شود که سایر اقدامات قادر به محافظت از کاربر در برابر خطرات شغلی نباشند.

اهمیت PPE در محافظت از آسیب

افراد در محل کار آسیب می بینند و قابل پیشگیری است. هیچ کس صبح به سر کار نمی رود و فکر می کند که زندگی اش در شرف بدتر شدن است، اما این چیزی است که می تواند اتفاق بیفتد. حتی صدمات کوچک بر کیفیت زندگی کارگران تأثیر می گذارد، بر تحرک تأثیر می گذارد یا استرس را افزایش می دهد. همه کسانی که مسئول ایمنی کارگران هستند باید از آن اجتناب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *